Last week, I talked about the first and the second top English errors from my students.
เมื่ออาทิตย์ที่แล้ว เตื้องได้พูดถึงข้อผิดพลาดในการใช้ภาษาอังกฤษของนักเรียนเตื้อง ที่อยู่อันดับที่ 1 และ 2 ไปแล้วนะคะ
1. Not adding “-s” to third person singular in the present simple.
ไม่ยอมเติม “s” กันหลังกิริยา เมื่อประธานเป็นบุคคลที่ 3 เอกพจน์ ในเหตุการณ์ที่เกิดในปัจจุบัน
2. Using “verb to be or is, am,are” with “verb”, this means that we use double verbs in a sentence.
ใช้กิริยาแท้ซ้ำกัน 2 ครั้ง โดยมีทั้ง “verb to be” หรือ “is, am, are” ซึ่งก็เป็นกิริยาแท้ด้วยเหมือนกัน มาอยู่กับกิริยาแท้ช่องที่ 1 อีกตัวหนึ่งด้วยกันในหนึ่งประโยค
Now, I would like to continue with the third and the fourth. Let's begin!
คราวนี้เราพดูถึงอันดับที่ 3 และ 4 กันต่อเลยดีกว่าคะ เริ่มเลยนะคะ
_____________________________________________________
Part 2
3. Using "verb to do" or "do/does/did" with "v.ing" which means that you got mixed up with Simple Tense and Continuous Tense
การใช้คำกิริยา “verb to do” หรือ "do/does/did" กับ กิริยาที่ลงท้ายด้วย -ing ซึ่งหมายความว่าคุณกำลังสับสนใช้ปนกันไปหมดกับการใช้ tense ระหว่าง "Simple Tense" และ "Continuous Tense"
In this article, I would focus on "Present Tense" first to distinguish between Simple Tense and Continuous Tense. Hopefully this will be useful for you to be able to build an easy sentence correctly.
ในบทความนี้ขอเขียนถึงเรื่อง present หรือ ปัจจุบันก่อนนะคะ เพื่อที่จะบ่งบอกถึงความแตกต่างในการใช้ Simple Tense กับ Continuous Tense ให้เห็นๆกันก่อนนะคะ ก็หวังว่ามันจะเป็นประโยชน์ต่อทุกๆท่านที่จะได้เอาไปใช้ได้อย่างถูกต้องในประโยคแบบง่ายๆนะคะ
Correct: I am doing my homework.
Correct: She does her homework in the evening.
Correct: Do you understand?
Correct: Is he writing a letter now?
Sentences
|
Present Simple Tense
|
Positive
ประโยคบอกเล่า
|
Subject + v.1
I/ You/ We/ They + v.1
He/She/It + v.1 (ends with -s or -es)
ประธาน + กิริยาช่องที่ 1
ถ้าประธานเป็น He, She, It ให้เติม -s หรือ -es ท้ายกิริยา
|
Negative
ประโยคปฏิเสธ
|
I/ You/ We/ They + do not + v.1
He/She/It + does not + v.1
ประธาน + กิริยาช่วย (do/does) + not + กิริยาช่องที่ 1
ถ้าประธานเป็น He, She, It ให้ใช้ does ที่เหลือให้ใช้ do
|
Y/N Question?
ประโยคคำถาม
ตอบใช่หรือไม่
|
Do + I/ you/ we/ they + v.1?
Does + he/ she/ it + v.1?
กิริยาช่วย (Do/Does) + ประธาน + กิริยาช่องที่ 1?
ถ้าประธานเป็น He, She, It ให้ใช้ does ที่เหลือให้ใช้ do
|
W/H Question?
ประโยคคำถาม ตอบเป็นประโยค
|
W/H + do + I/ you/ we/ they + v.1?
W/H + does + he/ she/ it + v.1?
W/H + กิริยาช่วย(Do/Does)+ประธาน+กิริยาช่องที่ 1?
ถ้าประธานเป็น He, She, It ให้ใช้ does ที่เหลือให้ใช้ do
|
Sentences
|
Present Continuous Tense
|
Positive
ประโยคบอกเล่า
|
Subject + is/am/are + v.ing
I am + v.ing
You/ We/ They + are + v.ing
He/She/It + is + v.ing
ประธาน + is/am/are + กิริยาเติม ing
|
Negative
ประโยคปฏิเสธ
|
I am + v.ing
You/ We/ They + are + v.ing
He/She/It + is + v.ing
ประธาน + is/am/are + not + กิริยาเติม ing
|
Y/N Question?
ประโยคคำถาม
ตอบใช่หรือไม่
|
Am I + v.ing?
Are + you/ we/ they + v.ing?
Is + he/she/it + is + v.ing?
Is/Am/Are + ประธาน + กิริยาเติม ing?
|
W/H Question?
ประโยคคำถาม ตอบเป็นประโยค
|
W/H + am I + v.ing?
W/H + are + you/ we/ they + v.ing?
W/H + is + he/she/it + is + v.ing?
W/H + is/am/are + ประธาน + กิริยาเติม ing?
|
The tables shown above are on "Present Simple Tense" and "Present Continuous" that clearly see the two different helping verbs in each tense.
Helping Verbs
Present Simple - do/do
Present Continuous - is/am/are
Therefore, we would say that "is/am/are" and "do/does" alone will not be together in one single sentence unless we use it in "Present Continuous" and becomes "is/am/are + doing" or "is/am/are + v.3". Of course, the meanings of these two ways of adding "-ing or -ed" will be different.
ตามตารางด้านบนนี้เลยนะคะ เริ่มด้วย Present Simple และตามด้วย Present Continuous ซึ่งจะเห็นได้ชัดว่า ตัวช่วยของ 2 tenses นี้มีความแตกต่างกัน ให้จำว่าเราจะไม่เอาตัวช่วยของ 2 tenses นี้มาใช้ด้วยกันในประโยค นอกเสียจากว่าเราจะใช้ "is/am/are" รวมกับกิริยาเติม -ing หรือ -ed เข้าไปข้างหลังสักหน่อยนะคะ ซึ่งแน่นอนว่าความหมายในการเติม 2 อย่างนี้ก็ต้องต่างกันเช่นกันคะ
4. Adjective with “-d” and "-ing" to describe feelings and things. Most of my students got mixed up.
การใช้คำคุณศัพท์ที่ลงท้ายด้วย “-d” และ "-ing" เพื่อที่จะอธิบายถึงความรู้สึกและสิ่งต่างๆ นักเรียนส่วนใหญ่ของเตื้องก็จะใช้มันมั่วไปหมดสลับไปสลับมา
Remember:
a. Adjectives that end with "-ed" are used to describe how people feel.
คำคุณศัพท์ที่ลงท้ายด้วย "-ed" เป็นการใช้เพื่ออธิบายว่าบุคคลนั้นๆรู้สึกอย่างไร
=> surprised/ bored
- surprised (adj.) = feeling surprised because something that you didn't expect has happened.
- bored (adj.) = tired and unhappy because something is not interesting or because you are doing nothing.
รู้สึกเหนื่อยและไม่มีความสุขเพราะบางสิ่งบางอย่างไม่น่าสนใจ หรือเพราะคุณไม่มีอะไรทำ (เบื่อ)
คำคุณศัพท์ที่ลงท้ายด้วย "-ing" เป็นการใช้เพื่ออธิบายสิ่งของแงะสถานการณ์
=> surprising/ boring
- surprising (adj.) = unusual or unexpected
- boring (adj.) = not interesting or exciting
Look at the examples below:
Adjective (-ed)
|
Adjective (-ing)
|
surprised (adj.)
I am surprised that you get used to things quickly.
ฉันแปลกใจกับการที่คุณทำความคุ้นเคย (ปรับตัว) กับสิ่งต่างๆได้เร็วมาก
|
surprising (adj.)
It is surprising how quickly you get used to things.
มันน่าแปลกใจกับการที่คุณทำความคุ้นเคย (ปรับตัว) กับสิ่งต่างๆได้เร็วมาก
|
bored (adj.)
I am bored of doing homework.
ฉันเบื่อกันการทำการบ้าน
|
boring (adj.)
Doing homework is boring.
การทำการบ้านน่าเบื่อ
|
Oops! The last example doesn’t really mean anything here.
โอ๊ะ! ตัวอย่างสุดท้ายไม่ได้มีความหมายอะไรในนี้นะค๊า แหะๆ
To be Continued...
โปรดติดตามตอนต่อไป...
Good grammar lesson taught. I feel like participating joining with you.
ReplyDeleteThank u, Tamang. Please do not hesitate to correct my grammar here as well coz I didn't really re-check my typing and grammar carefully as u know I'm always busy. But I try to write when I have my idea flow here otherwise it will be forgotten easily.
DeleteAlso, u can share this kinda stuff u found from us as Thais. That'll totally be helpful. ^^
Useful article again,easy to read and easy to understand
ReplyDeleteAll of them are common mistakes,(for me too hehehee)
Thanks ja! ^^
DeleteThanks for reminding me about ADJ '-ed' and '-ing' na ka :D
ReplyDeleteThat's good way of simplifying the grammar lesson.
ReplyDeleteIt reminded of teaching back in Bhutan..
But grammar can also be taught every time in English lesson, not necessarily as a separate lesson.For instance, correct the grammar of children instantly when they read or speak with wrong grammar. Teaching too much of rules in grammar separately makes it like mathematics lesson & makes it hard for the children to grab the substance... My personal experience!
Thx a lot, Pema! ^^
Delete